Om Oslo fagottkor

Fagott fra starten

Om opprinnelsen strides de lærde, men Oslo fagottkor kan sies å ha blitt til i Oslo i 2004. Der kom noen venner sammen med et felles ønske fra et nachspiel. De var menn som var glad i menn som var glad i menn som var glad i musikk og humor (altså hverandre). Og de ville synge. Mye! Det skulle vise seg at mange delte disse interessene, og snart var deres lille sanggruppe blitt til Norges lekreste homsekor. Barnet ble hetende Oslo fagottkor. Den første forestillingen ga de allerede på selveste 17. mai 2004 foran vår milde kronprins og hans noe strengere mor.

Sjangre

Fagottkoret er kjent for sin humoristiske tilnærming til alle stilarter og dyrker sjangeren musikk-komikk. Ingen sjanger skånes for fagottenes skråblikk. Korets kjepphest er likevel at musikalsk kvalitet alltid skal være fundamentet. Repertoaret er derfor meget variert. Alf Prøysen bryter gjerne håndbak med Britney Spears og Barbra Streisand diskuterer hårprodukter med Edvard Grieg.

Mor, kjære mor

Som kjent er det vanskelig, kanskje umulig, å holde styr på en middels til stor gruppe homofile menn. Det måtte en vakker og streit kvinne til. Dirigent Therese Kinzler Eriksen har siden begynnelsen holdt i tømmene. Hun har ledet koret gjennom ild og vann. Hun er dypt involvert i alle kunstneriske valg, både musikalsk og teatralsk. Med bagasjen full av klaver- og dramautdannelse, og etterhvert inngående kunnskap om paljetter og sminke på skjegg, har hun satt preg på oss og våre forestillinger siden starten. I inn- og utland har hun gjort suksess som maestra, kunstnerisk orakel, musikalsk overflødighetshorn og evig kilde til galskap. Vi siterer Ida Maria og DeLillos: Fy faen så flink du er tross alt og likevel.

Glans får oss til å skinne

I 2005 fikk Fagottkoret en helt ny glans: Tomas Glans. Den velrenommerte og hysterisk morsomme regissøren og koreografen har uttalt at han bruker Oslo fagottkor som sin lekegrind der han kan utfolde seg fritt. Han elsker oss. Og vi elsker ham. Og som kjent: den man elsker tukter, man. Han er nådeløs og får koristene til å gjøre ting de i sine villeste fantasier ikke ante at de fantaserte om innerst inne. Det er hans skyld at maskaraen renner i strie strømmer under forestillingene. Tomas signatur er latterbrøl, ettertanke og publikum som ikke vil gå hjem.

Lenge leve homojula

God jul og fagott nyttår er veletablert som en kjær juletradisjon for mange. I 2014 solgte konserten over 5000 billetter og fylte Lilleborg kirke til randen på doble forestillinger fire kvelder på rad.

Blandingen av rørende vakker juletradisjon og elleville nytolkninger av gamle høytidshistorier har gjort suksess. Tolkningene av Tre nøtter til Askepott, A Christmas Carol…a og Reisen til Julestjernen er svært lite tro mot originalene, men har klemt seg inn i norske julehjerter og ødelagt barndommens naive tolkninger for all tid.

Med orkester og vakker julestemning har Oslo fagottkor skapt sin helt egne homojul som de gladelig deler med alle – streite som skeive.

Sommerflørter gjennom ti år

Sommerkonsertene er blitt en het tradisjon i Oslo. Festivitas, galskap og kvalitet har vært oppskriften som har satt rekorder både for temperatur og baromsetning på Chat Noir. Konsertene har tradisjonelt hatt eksterne konferansierer. Først ute var Titten Tei (Fagott til å være sant, 2005), etterfulgt av Eli Rygg (Fagott fra sans og samling, 2006), Jonas Gardell (I Fagott selskap, 2007) og Ingrid Bjørnov (Fagott av skaftet, 2008 og That’s Entergayment, 2009).

Bjørnov er den eneste som hittil har fått gjenta bedriften. Til sommerkonserten 2010 hadde hun rollen som sirkusdirektør i CIRKUS FAGOTT. Forestillingen fikk en episk anmeldelse av Mona Levin i Aftenposten.

I 2011 trådte Bjørnov til side for å la sine høye sko fylles av Norges radiodronning, Kari Slaatsveen. Forestillingen BADMEN er et nostalgisk og hysterisk tilbakeblikk på 50- og 60-tallet, selvfølgelig iblandet en del musikal, grand prix og nyere hits. Fagottene begrenser seg jo aldri til kun en sjanger.

I 2012 bega koret seg ut på sin hittil skumleste reise, da de bød på seg selv og sine egne, svært personlige historier i Fagott in love. Dette var også første gang Fagottene var sine egne konferansierer.

Året etter fikk Chat Noir en liten pause fra sitt favorittkor (hvor mange kor har show på Chat Noir, egentlig?), fordi koret igjen paret opp med sin kjære Ingrid Bjørnov for å holde huskonserter på Ridehuset ved Akershus festning. Baktanken var å samle opp nok grunker til å reise på turne i anledning 10-årsjubileet i 2015. Som sagt, så gjort. Fagottene og Bjørnov reiste av gårde med 30 små, rosa campingvonger og nådde Hadeland kultursal, Hjertnes kulturhus i Sandefjord, Lillestrøm kultursenter og Sydney Opera House. Jo, da, du leste riktig. Minimusikalen “The Hills are Stayin’ Alive” tok australiere og bortreiste nordmenn med storm.

På Chat Noir i 2014 fikk publikum en smakebit av musikalen om “The Lonely Goatherd” på jakt etter kjærligheten i “Do-Re-Mi-ttene”, som en del av den noe overdådige bursdagsfeiringsforestillingen “HAPPY BIRTHDAY!”

Våren 2015 prøvde Oslo fagottkor, dirigent Therese og regissør Tomas noe helt nytt. Sammen med Forsvarets stabsmusikkorps laget de forestillingen “Fri og bevare meg vel!”. Festkonserten var en feiring av 70 år med frigjøring, med utgangspunkt i 8. mai 1945. Showet ble spilt på Sentrum Scene og høstet lovord fra både militært og sivilt hold. Dæven, det var trøkk med 40 stabsmusikanter og 30 fagotter på scenen!

Vi er alltid klare for mer!

Fagottene er alltid åpne for nye sangoppdrag, utfordringer og spennende samarbeid.

Kontakt oss: